Forumindex Forum24 support

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

RSS-flöden på hemsidan
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Vanliga frågor och svar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
support
Site Admin

Registreringsdatum: 13 november 2005

InläggPostat: 2006-02-11 15:14:56    Rubrik: RSS-flöden på hemsidan Svara med citat

Skulle du vilja publicera information på din hemsida om vad som händer i ditt forum? I och med införandet av RSS-flöden finns nu möjligheten. Här visar vi hur du kan få en JavaScript-snutt att klistra in på hemsidan där du vill visa senaste inlägg i ditt forum.

1) Besök sidan Feed2JS.org

2) Fyll i http://accessnamn.forum24.se/rss.php

3) Ändra inställningar som du vill ha dem

4) Klicka på Preview feed

5) Om du är nöjd klicka på Generate JavaScript - annars gå till steg 3 igen och testa andra inställningar...

6) Klistra in koden som genererats på din hemsida där du vill ha det

Följande steg gör man om man vill för att snygga till det man visar på sin hemsida

7) Klicka på Style i listen längst upp

8 ) Använd den befintliga eller fyll i URL till ditt RSS-flöde. Detta är endast för att visa hur stilen ser ut.

9) Välj en stil i Style Selector och klicka på Style this feed!

10) Vill du ha en annan stil gör du steg 9 igen tills du hittar något som passar, annars fortsätt till steg 11

11) När du hittat en stil som passar kopierar du den kod som finns i boxen och kopierar in den på dina sidor där du avser visa vad som hänt i ditt forum.

12a) Du som har enstaka sidor där du vill visa koden. Din sida ska se ut ungefär så här:
Kod:
<HTML>
<HEAD>
<style type="text/css"  media="all">
       Här klistrar du in koden från steg 11
</style>
</HEAD>
<BODY>
Massor med kod....
</BODY>
</HTML>

12b) Du som har många sidor eller är lite mer avancerad kan istället använda följande:
Kod:
<HTML>
<HEAD>
<link rel="stylesheet" href="myfeed.css" media="all">
</HEAD>
<BODY>
Massor med kod....
</BODY>
</HTML>

Sedan klistrar du in koden från steg 11 i en fil som du spar på din server som myfeed.css

12c) Du som redan har en CSS-fil kan istället klistra in koden från steg 11 och behöver sedan inte ändra i dina HTML-filer.

Senast ändrad av support den 2006-12-06 12:53:34, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kalle

Registreringsdatum: 17 december 2005

InläggPostat: 2006-02-11 17:42:41    Rubrik: Svara med citat

Oj! :O

Råkade klicka på "Nej" på omröstningen, menade "Ja"!

För mig kommer följade text upp då jag väljer "preview feed":

Citat:
Error: Feed failed! Causes may be (1) No data found for RSS feed www.playtoday.forum24.se; (2) There are no items are available for this feed; (3) The RSS feed does not validate.

Vad betyder det?

EDIT: Ok, fattade probelemet nu! Det skulle ju vara utan www och med http!

Men en fråga har jag bara: kan man inte ändra storlek på boxen, och kan man inte göra så att signaturerna INTE kommer med!?
support
Site Admin

InläggPostat: 2006-02-12 13:40:47    Rubrik: Svara med citat

Boxen blir så bred som du anger i din stilmall för aktuell DIV eller som den tabell du klistrar in koden i.

Signaturerna blir en del av inlägget och kommer finnas med. Skulle det vara många som hellre ser att signaturerna tas bort så kan flödet kodas om. Annars kan du sätta Show/Hide item descriptions? till tex 150>1 så läses bara de första 150 tecknen i inlägget in.

Kodar man i någon form av scriptspråk (PHP, ASP) kan man göra nästan vad man vill av flödet
KiiaM

Registreringsdatum: 12 januari 2006

InläggPostat: 2006-02-12 15:37:14    Rubrik: Hur får man annan style? Svara med citat

Jag fattde det mesta och det ser ut att funka. Men jag vill använda en av de valfria stylen.

Var ska jag placera URLen som kommer upp när jag väljer en annan style?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
support
Site Admin

InläggPostat: 2006-02-12 16:24:32    Rubrik: Re: Hur får man annan style? Svara med citat

KiiaM skrev:
Men jag vill använda en av de valfria stylen.

Tyvärr är detta begränsat till en stil, men detta är inget som påverkar det egentliga flödet. Normalt sett så visar inte RSS-läsare något av vilken stil man använder förrän man väljet att klicka upp och surfa på sidan, men då är det ens vanliga inställningar och stil som visas som i vilken webbläsare som helst.
Eller missförstår jag din fråga...?

KiiaM skrev:
Var ska jag placera URLen som kommer upp när jag väljer en annan style?

Vänligen förtydliga.
KiiaM

Registreringsdatum: 12 januari 2006

InläggPostat: 2006-02-12 16:41:03    Rubrik: Svara med citat

Det står ju "First, be sure to use the preview button to verify the content and format. Once the content is displayed how you like, just use the generate javascript button to get your code. Could it be an easier? The last step is exploring your options for stylizing your displayed feed." ( ganska högt upp på sidan -Feed2JS).

Den meningen länkas till http://jade.mcli.dist.maricopa.edu/feed/index.php?s=style där det finns en dropplist med olika stilar att välja på.
Jag kom så långt att jag kan förhandsgranska min RSS feed i vald style och får en URL för att generera den.
Men jag fattar inte riktigt var i koden (eller var) som jag ska klistra in denna URL.
Till överst på sidan
support
Site Admin

InläggPostat: 2006-02-12 17:52:00    Rubrik: Svara med citat

Egentligen ligger detta utanför vad vi tänkt ge support för, men läs första posten som uppdaterats så kanske det klarnar...
Gäst

InläggPostat: 2006-03-18 18:03:20    Rubrik: Svara med citat

asså.. jag fattar inte riktigt.. om jag tar generate javascript, kommer mitt forum se annorlunda ut då eller..? @_@'

asså. jag fattar inte riktigt vad det är bra för liksom, för när jag tar preview så ser det ju asfult ut, eller..? Då är jag rädd för att mitt forum ska se ut så, så nu vågar jag inte klicka generate javascript! haha ^^Sad

svara vad som händer när jag klickar påd et, please! ^^ kommmer ngt att hända med mitt forum liskom! Very Happy
Till överst på sidan
support
Site Admin

InläggPostat: 2006-03-18 20:40:30    Rubrik: Svara med citat

Inget händer med ditt forum. Scriptet hämtar information från ditt forum utan att förändra det.
Gäst

InläggPostat: 2006-03-19 12:37:32    Rubrik: Svara med citat

jasså, vad bra! ^^
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 2006-03-21 18:03:18    Rubrik: Svara med citat

en fråga till.. akn man ha rss på lite mer specifika platser från sitt forum? asså.. från typ en speciell rubrik,,..,,? provar nu.. ^^
Till överst på sidan
support
Site Admin

InläggPostat: 2006-03-21 22:57:48    Rubrik: Svara med citat

Nej, det väljer från öppna forum. Inget annat kan väljas
Gäst

InläggPostat: 2006-03-25 03:01:15    Rubrik: Svara med citat

aaw.. märkte det..!Sad men tror du att det kommer kunna gå senare då? typ ngn gång i framtiden..? ^^Very Happy @_@'
Till överst på sidan
support
Site Admin

InläggPostat: 2006-03-25 08:12:04    Rubrik: Svara med citat

Möjligt, men inget vi arbetar på just nu. Lägg ett önskemål om det hela i rätt forum så kommer det med på listan
Drake

Registreringsdatum: 09 mars 2006

InläggPostat: 2006-03-25 18:44:35    Rubrik: Svara med citat

Vad är ett RRS-Flöde? Har liksom inte fattat det Razz
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Vanliga frågor och svar Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet